Foto: Bjarne Saken, Sted: Tysfjord-Stetind

Regionens superlim

[Reklame] Før var det Narvik og Tysfjord og Bardu og Evenes. Adskilte av både kommunegrenser og fylkesgrenser og overlatt til seg selv. Men det var heldigvis før. De siste årene har Visit Narvik åpnet opp øynene for at alle i regionen ser bort fra gamle grenser og slår seg sammen for å gjøre regionen interessant for turistene.

“Turistene ser ikke landegrenser, kommunegrenser eller fylkesgrenser. De ser muligheter og  arktiske opplevelser. Og vi i Visit Narvik vil gi turistene den opplevelsen de ønsker, forteller daglig leder i Visit Narvik”, Lise Hansen. 


Lise Hansen

Tenker langsiktig

Visit Narvik er det per idag to fast ansatte, samt to lærlinger. Deres jobb er å markedsføre og selge Narvikregionen både til inn og utland.

Ved å være aktive på workshops, klarer vi å få turoperatører og journalister til regionen for å vise fram alt vi har tilgjengelig her, sier Hansen og forklarer at dette igjen fører til at journalistene skriver om regionen til sine lesere og turoperatørene selger inn narvikregionen til sine kunder.

Erfaringsmessig er word of mouth og direkte kontakt med turoperatører det som skaper gjestedøgn og salg for opplevelsesbedriftene i regionen. Vi tenker langsiktig i alt vi gjør og er et ledd mellom reiselivsbedriftene i Narvikregionen og turoperatørene som vet hva markedet ønsker. Med små tiltak blir vi sett på som en av de raskest voksende destinasjonene i Nord Norge av mange turoperatører. Vi trenger ikke finne opp kruttet på nytt med fyrtårnene vi har i regionen, men heller tilpasse oss markedet. På denne måten jobber vi tett med bedriftene for at vi skal bli mest mulig attraktiv for å sende gjestene til oss.

Turist i egen by

Vi tenker som turistene når vi selger inn regionen vår. En helhet av opplevelser. Og i regionen vår har vi mye å tilby. Polar Park, Narvikfjellet, Millionfisken i Salangen, Tysfjord, nordlys og midnattsol er bare noen av eksemplene vi har tilgjengelig, sier Hansen.


Foto: Preben Busolli

Hansen forteller at det å selge inn en hel region, i stedet for hvert enkelt sted, er nøkkelen til suksess. En suksess som har resultert at hittill i år har rundt 30-40 journalister og 20-30 turoperatører besøkt regionen. Og enda flere journalister og turoperatører er forventet i tiden som kommer.

Slår prognosene til Hansen inn, skal 2017 bli et enda bedre år for regionen! Vår markedsføringsstrategi er å dryppe spydspissene og Narvikregionen ut i flere markeder gjennom hele året slik at det skal være en selvfølge når turisten velger opplevelser at turisten besøker Narvikreionen. Mens turistene verden rundt viser en økende interesse for regionen, håper Hansen at interessen for hele regionen også smitter over på innbyggerne i regionen. Jeg tror at flere er blitt flinkere til å benytte seg av de tilbudene som er i regionen. Men kanskje ikke alle tenker over hva vi faktisk har her, sier hun.

Kanskje kan man ta med seg venner eller familie og reise til Morgans skip i Gratangen. Det er en utrolig flott plass, sier hun og viser til at å kjøre til Polar Park i Bardu kun tar en times tid. Og det før Hålogalandsbrua står ferdig.

 

Og har man barn, er det også et hav av muligheter for aktiviteter i regionen, sier Hansen. Vi bor jo midt i en region turisten reiser halve verden for å oppleve, mitt tips er å prøve å være turist i egen region en helg!

15.4 2016 09:22

Visit Narvik

Narvikregionen er en av Nord Norges mest spennende turistdestinasjoner. Her finner du opplevelser året rundt og en reiselivsdestinasjon i rask utvikling. Reiselivsnæringen i området tilbyr spennende aktiviteter i storslått natur hvor reiselivsnæringen vokser raskt. Visit Narvik er markedsføringsselskapet for hele regionen og har avtaler med 8 kommuner fra Tysfjord i sør til Bardu i nord samt alle reiselivsbedrifter i regionen.